Tuesday 11 June 2013

My Diari

20 Oktober 2012

 Pada petang semalam selepas umi saya balik dari program semalam pergi tapak mainan saya main bola dengan adik saya dan ayah saya.


27 Oktober 2012

lembu sepak orang. lepas tu saya tengok sembelih lembu sampai bedarah tapi saya tak kesian sebab nanti lembu yang dah semeblih nanti boleh masuk syurga



20/3/2013                                                                                                                                                                                                      
Hai ma sA tu saya pergi terenganu sayaq ber tolak sebeas setegah .masa saya dalam kereta saya tak buat apa –apa  . lepas tu saya nak tidur pun tak boleh .lepas saya berhenti makan tomyam putih / daging masak merah /ikan  siakap stem/ kailanikan masin . lepas tu saya pergi  terus rumah tok abah lepas tu saya singgah mandi dan sembahyang magrib .

** posting2 berikut diceritakan oleh Ahmad Uwais Qarni..disalin oleh umi merangkap setiausaha :)

21/5/2013 (SELASA)
 Hai..masa tu saya pergi lawatan sekolah SRITI,..lepas tu saya pergi ke Pusat Sains Negara..saya nampak akuarium lepas tu saya nampak keretapi Thomas..angkasawan..ada macam dinding melekat..lepas tu ada mikroskop masukkan tangan & tangan nampak seperti terputus..
lepas tu saya  saya pergi  Petrosains di KLCC..mula-mula saya naik gondola..lepas tu saya kereta halimunan kecil. Kemudian saya nampak kereta pelantar minyak..dinosour T-Rex ada..lepas tu saya nampak macam binatang..lepas tu saya nampak kereta F1..& enjin kereta F1..Kemudian saya pergi makan nasi ayam di tangga dekat dengan tempat air pancut KLCC..Kemudian saya dan kawan-kawan pergi solat di Masjid Negara..saya berjemaah dengan Muallim Umar..kemudian saya naik bas..1 jam kemudian saya sampai ke kilang Herba..saya masuk ke situ kemudian dia cerita pasal macamana nak buat pil-pil ubat...kemudian dia tunjuk macamana rumput jadi herba/pil..kemudian dia bawa masuk bilik banyak kerusi lepas tu dia tunjuk air coca cola, oren, hijau..lepas tu air coca cola campur clorox menjadi warna kuning...tak boleh minum..lepas tu muallim umar & muallimah syahirah dia mengacau satu bekas..kemudian uncle itu suruh muallimah kacau lepas tu uncle tu nak balik tu,..ubat tu minum untuk sakit sembelit..makan makanan laut...lepas tu dia tunjuk 1 maggi masuk dalam pewarna jadi kulat...lepas tu dia masuk 1 ubat..meggi tu jadi bersih..lepas tu kami pun balik ke SRITI pukul 5..pok kir ambil..

24, 25 & 26 Mei 2013 (jumaat, sabtu, ahad)

Hai ..umi saya mendaftar saya di kem ibadatdi Masjid Negara...saya jumpa Luqman dan Muqri..selepas itu saya makan malam dengan kawan saya..lepas tu saya masuk dalam dewan syarahan...saya dengar cerita...lepas tu sejam kemudian...saya minum malam..kemudian saya tidur..sejuk sangat...

Esok saya bangun pukul 5 pagi..ustaz yang kejut..lepas tu saya gosok gigi, ambil air wudhuk lepas tu saya duduk dalam dewan syarahan..lepas tu saya solat subuh berjemaah dengan kawan-kawan imam ustaz..lepas tu saya baca AlQuran..lepas tu saya senaman di tepi makam pahlawan..lepas tu saya makan nasi lemak...lepas tu saya mandi..lepas tu saya masuk dewan syarahan saya dengar ceramah ..sejam kemudian..saya pergi keluar makan tengahari dengan kawan-kawan saya..saya makan nasi ayam...lepas tu saya pergi ambil wudhuk..kemudian saya solat zohor dengan kawan-kawan dan ustaz..petang tu saya joging outdoor...kemudian saya pusing-pusing saya sampai dekat Masjid Negara...malam tu saya makan dulu.,lepas tu saya mandi dan sembahyang Maghrib..lepas isyak saya tengok cerita hasan oh hasan..saya tengok cerita itu hasan mula-mula dia main judi..lepas tu saya tengok ada malaikat maut datang dalam mimpi hasan..malaikat maut kata dari kaki hingga ke kerongkong roh dia terkeluar...menyeram pula cerita ini,,.:))..lepas tu roh hasan dia duduk tepi dinding lepas tu ayah dia tengok hasan kat sofa tu dah mati..lepas tu roh hasan dibawa ke tempat mandi mayat..malaikat maut datang lagi dia ada bawa lagi 2 penolongnya..lepas tu malaikat maut suruh cabut mata hasan..dan lepas tu malaikat maut mandikan dengan air yang pedih..& busuk..
saya rasa takut...kawan-kawan pun..lepas tu semua orang bawa hasan ke tempat kubur..digali semua..lepas tu roh hasan tu dengan malaikat maut tu kubur dia tiba2 macam panas..lupa la sebenarnya atas keranda dia ada anjing...masuk dalam kubur tiba2 kubur itu terbakar..lepas itu malaikat maut menarik hasan di kubur berapi itu..kemudian hasan bangun2 dia rupanya bermimpi..lepas tu dia meminta maaf kepada ayahnya..dia tak nak berjudi lagi..dia solat taubat..
saya tengok..saya menangis sikit...kawan-kawan saya semua menangis banyak...

Keesokannya saya bangun seperti biasa pukul 5 dan saya gosok gigi, ambil air wudhuk dan solat subuh. kemudian saya senam, saya makan pagi nasi goreng dengan kawan-kawan..kemudian saya mandi dan masuk dalam dewan syarahan..lepas tu ayah saya datang..adik saya nama Nur Layla Witra pun datang..lepas tu Kak Long cerita kisah emak yang dibedah perut 7 lapis..sampai semua orang menangis..saya pun menangis banyak...kemudian kak long suruh pergi dekat ayah atau mak...saya peluk ayah..lepas tu saya pergi makan nasi beriyani..lepas tu saya balik dengan ayah ..lepas tu saya cerita semua ni dekat umi dan adik saya Humaira Asyura...ra ra ra..mak tok pun sama..

28 Mei 2013 (selasa)

Hari ni saya bangun pukul 6 sebab saya nak ikut umi saya pergi pejabat JAWI..mula-mula saya hantar mak tok saya ke stesen bas jalan duta..lepas tu saya makan nasi lemak dengan air milo..lepas tu mak tok beli tiket lepas tu umi saya cakap nak ambil buku untuk mak tok baca..kemudian saya pergi ke pejabat umi saya..lepas tu saya duduk di pejabat umi saya..saya hafaz alQuran Surah AlFajr..lepas tu saya buat my holiday journal..tengahari ini saya nak pergi kem pemantapan syakhsiah remaja (kips) bersempena cuti sekolah pada 28-30 mei 2013 di Lembah Azwin resort Hulu Langat..

Masa ni saya dah sampai dekat masjid..lepas tu saya ambil air wudhuk kemudian saya sembahyang zohor berjemaah..selepas itu saya menunggu di depan masjid kemudian saya duduk beratur lepas tu ustaz memanggil nama..lepas tu saya letak beg..kemudian saya menaiki bas..saya tidur dalam bas..sejam kemudian saya sudah tiba di resort azween hulu langat..sampai di situ, saya memasuki dewan besar..kemudian 3.30 'Knowing Me Knowing You'..saya kenal-kenal kawan baru..kemudian minum petan...5.30 riyadah..6.30 ISOMA..malam tu ERTI SATU KEDEWASAAN..ustaz itu sedang bercerita apa erti kedewasaan..MMK1: Pergaulan..ustaz itu menceritakan tentang berzina..menghisap dadah..merempit..berpelukan..membuat 
benda-benda yang tidak dibenarkan di dalam Islam..kemudian saya dapat bilik..tukar-tukar baju dan tidur..
kemudian saya bangun pukul 5.30 pagi .....lepastu saya makan ....kemudian saya mandi ......selepas itu saya belajar aurat......kemudian saya belajar hadas ....lepas tu saya minum pagi ....SOLAT Not so late..kemudian saya main outdoor

No comments:

Post a Comment